Hem Dagböcker Dagbok Januari - Juni 2015

22 December

Olga 5 månader idag

Olga med sina fina priser som hon vann för sin 2:a plats på
avslutningstävlingen på valp- och klicker kursen hos Tina.

12 December

Stockholm Hundmässa

Lisen och Jadore erövrar nya titlar på den Nordiska Vinnarutställningen i Stockholm.
Jadore blir Nordisk Juniorvinnare 2015, Lisen blir BIM och BIR veteran och får 2 nya titlar,
Nordisk Vinnare 2015 och Nordisk Veteranvinnare 2015.

Vi hinner även med ett styrelsemöte i CdTC, gå i BIS veteran ringen där 106 veteraner deltog, samt stå i rasmontern både lördag och söndag.

Lisen och Jadore i rasmontern

3 tjänstgörande cotoner i rasmontern

22 November

Grattis på 4-månaders dagen Olga!

2 November

Oj vad roligt med en ny familjemedlem!

Jadore imponerar på Olga :)

Du kan inte ta mig!

Vad ska vi göra nu?

Lisen kan flyga!

Gammal är äldst, till slut har Lisen pinnen, då behöver ingen springa mer:)

Olga och Jadore blir bästa vänner på en gång.

27 Oktober

Välkommen till ditt nya hem Olga!

19 - 24 Oktober

En veckas härlig semester väntar, innan vi ska på nästa utställning. Vi åker söderut mot Moseldalen. På vägen passerar vi Altes und Neues Ahr, 2 helt underbara små idyller.
Veckan i Moseldalen bland böljande vingårdar och trevliga ställplatser.
Ställplatserna på vingårdarna är som regel gratis, och väldigt billiga på andra ställen jämfört med campingplatser.

På morgonpromenaden i Neues Ahr hamnar vi på en marknad, där allt går att handla till kvällens middag.

Vi har passerat många fantastiskt vackra trädgårdar på våra promenader i de små byarna.

Vingård i Moseldalen

På fredagen var det dags att bege sig norrut mot Hannover för att hitta en bra campingplats där det var möjligt att tvätta hundarna. Alla ställplatser är öppna den här årstiden, så är det dock inte med campingplatserna i norra Tyskland. Efter att besökt ett par vinter stängda campingar, hittar vi en trevlig camping. Lördagen var vigd till att tvätta hundar igen, och bege sig till Mässhallen i Hannover. Här var det gott om plats för husbilar och torr fin kortklippt gräsmatta att rasta hundarna på.

På söndagens utställning var det fler danska än tyska hundar. Efter en lyckad dag där Jadore blir bästa tik och får sitt första tyska Cert och CACIB beger vi oss norrut mot Kiel. Eftersom vi inte kom till final idag, har vi gott om tid att shoppa i Kiel innan färjan tar oss tillbaka till Sverige.

Det finns många fantastiska platser att besöka i Tyskland, och jag kan varmt rekommendera ett besök både i landet och dess hundutställningar. Det har blivit otroligt lätt att resa med hund i Europa, det enda som krävs är ett pass och rabiesvaccination. Man behöver inte längre avmaska sin hund innan man reser eller kommer tillbaka till Sverige, om man räknar bort länderna Finland och Norge. Så nu är det bara att drömma om nästa års semester i vintermörkret.

18 Oktober

Tredje dagens utställning den här fantastiska helgen i Dortmund. Det känns som vi har gott om tid, coton de tuléar ska bedömas 12,30, så vi tar sovmorgon till
7,30. 9,30 börjar vi promenaden mot hall 6 och ring 6. Lite besvärligare att rasta hundarna härifrån då det är långt till rastgården, och det är väldigt trångt,
så jag behöver bära dem bitvis genom trängseln, så det går bara att gå med en i taget. Det som jag sett ut att handla på fredagen, hittade jag bara en sak av
idag. Det var otroligt mycket folk överallt och väldigt trångt och svårt att ta sig fram bland försäljningsstånden. Cotonerna gick sist i ringen, så när deras
 bedömning var färdíg, var det bara att ge sig iväg mot finalringen. Veteraner Bundessieger gick ut först av finalerna. Idag trillade 10-öringen ner för oss.
Det vi inte förstod i fredags var att det pågick 2 finaler från 2 utställningar samtidigt. En final för de hundar som idag deltagit i den internationella utställningen,
som vi var med på i fredags, och en final för de hundar som idag deltagit på Bundessieger utställningen.

Jag hade anmält till Parklasse idag också.

Fina vovvar, det blev tyvärr lite jäktigt mellan finalringarna.
Först veteran-ringen, sedan Parklasse och därpå Grupp 9, skynda skynda...

I Best of Breed ringen får fyra hundar vara med. Bästa junior, bästa tik, bästa hane och bästa veteran.

Hela prisbordet :)

En coton tryckt på rosetten

Vilka fina priser vi vann i Dortmund

Dagens resultat

17 Oktober

Vi ställer klockan på 05,00, för vi har ingen aning om vad som ska hända idag. Vi har anmält till en utställning ungefär som SDHK i Sverige,
10 lokala klubbar som samarbetar. Utställningen ska vara i Unna Königsborn, och vi knappar in adressen och ger oss av i det kolsvarta mörkret
kl 6,00 på morgonen. Vi börjar naturligtvis med att köra fel, ibland är det krångligt även med GPS. Vi kommer fram till Unna, men blir väldigt förvånade
när vi ska in på en väg som är en återvägsgränd, med en cointainer mitt i vägen. Så vägstumpen var ungeför 20 meter, och det är inte så roligt att köra
med en 8 meters husbil på en sådan väg. Så vi kör rakt fram istället och har ingen aning om var vi är. Vi stannar på en bensinmack, och jag går in och
frågar var vägen som vi ska till ligger. Lite fel blir det allt, för jag får vägbeskrivningen till Stadthalle, och där ska vi ju inte vara, vi ska ju hålla till i ett gammalt
hönshus! Jag får i alla fall bekräftat att vi är i Unna-Königsborn, och det känns ju lugnt... Vi åker tillbaka till återvändsgränden och ser att bilar klämmer sig
förbi containern, kan de kan vi, resonerar vi och lyckas ta oss förbi. När vi väl kommit fram finns det ingen parkering för en husbil, men Mats går in på ett fik,
 som lyckligtvis finns där, och en vänlig kvinna gör en karta och en vägbeskrivning, så det var bara att ge sig ut på rundtur i Unna igen. Efter att ha
passerat Stadthalle igen tar vi oss slutligen fram till husbilsparkeringen. Vi får syn på den för att det redan står några husbilar där. Klockan är nu 8, och
vi har ingen aning om när utställningen börjar eller när Cotonerna ska ut i ringen, för vi har inte fått några papper eller ens bekräftelse på våra
anmälningar. Vi träffar några danskar som säger att Linda, det är utställningschefen, håller hårt i katalogen till kl 8 på morgonen då porten öppnas till hönshuset.

Ja det är väl nu när man har 3 hundar, som man borde kunna hur det här går till, för det känns som en enda röra vad vi är vana med, och
ringsekreterarna gör inget för att hjälpa till. De stirrar stint i sina papper och ropar inte in några hundar. Man får hålla reda på allt själv. Det var bara det
att när det var Bäst i rasen, så trodde jag att det var bästa tik, och går in med Lisen som var bästa veteran tik, och det var ju inget fel med det, för hon skulle
som bästa veteran också vara med, men Messi som var bästa hane kom inte med... så jag bad dem göra om finalen, men en domare ändrar ju inga domslut
så Messi blev BIM, och det hade väl inte så stor betydelse, för inga Cotoner placerade sig i finalringarna.
Enligt tyskarna själva, var det väldigt ovanligt att någon
coton de tuléar placerade sig i finalringen.

Ett väldigt fint prisbord på rasspecialen i Unna Köningsborn anordnad av Pekingnesklubben.

Jag trodde skumpan skulle delas ut till vinnarna i finalringen...
Men så var det inte! Skumpan delades ut lite sporadiskt i ring 2, (vi var i ring 1) när pokalerna höll på att ta slut.

Dagens resultat

Arrangörerna glömde bort att vi var 2 par som var anmälda till Parklasse. Lite krystat fick den australienska domaren bedöma oss.
Han tyckte uppenbarligen mer om Chines Crested (också från Sverige) än om Cotoner, för vi kom 2:a. Ungefär likadana priser fick vi,
antagligen för att de glömt bort oss.

Lisen och Messi skötte sig utmärkt i Parklasse!
De gick som 2 gamla parhästar, alldeles i takt sida vid sida!

Messi och Lisen med sina pokaler de vann som bästa hane och bästa veteran.

Regnet öste ner hela dagen, och vi var inte tillbaka i Dortmund förrän kl 18 på kvällen, det var inte mörkt, men klockan 19 var det mörkt.

Det slutade regna på kvällen, och blev en ganska fin höstkväll på parkeringen utanför Westfalen Hallen.

16 Oktober

Det visar sig lätt att gå, och komplicerat att hitta bussen, så vi traskar iväg i god till utställningen. Bra att komma i tid, för det är inte
mycket som liknar svenska utställningar. Inträdesbiljetter finns med på bekräftelsen på anmälningarna, och de skannas in när vi ska gå in.
Varje anmäld hund får ta med sig en människa. Vakten frågar om vi har pass till hundarna och jag säger att de ligger i väskan som jag pekar på.
När jag frågar om jag ska ta fram dem, säger han nej nej de ligger bra där de ligger, huvudsaken att de är med.
Man får gratis kataloger om man skrivit ut rätt sidor från mailen man har fått som bekräftelse på anmälan. Visst jag hade skrivit ut sidan 2 på en
av anmälningarna, men inte på båda. När kvinnan bakom disken har muttrat en stund, får jag ändå kataloger för både fredag och söndag.

Vi hittar igen hall 8 där vi ska vara allra längst borta i denna otroligt stora hall, Westfalen Halle i Dortmund. Några nummerlappar har vi inte fått hemskickade.
De får man hämta i ringen av ringsekreterarna strax innan utställningen börjar. Hanarna börjar först som i Sverige men startordningen är inte densamma.
Championklassen går före öppen klassen.

Det är så roligt att träffa FB vänner IRL!
Till vänster Martina Patzelt och hennes dotter och i mitten Kataryzina från Polen som äger Messis kullsyster Charisma.

15 Oktober

Vi stannar i Citty park och handlar innan vi ger oss iväg de 44 milen mot Dortmund. Det är en ganska lång väg på motorvägar där det inte alltid
går att köra 100 km i timmen. Ibland är det stopp, den här resan tack och lov inte för några olyckor, utan för att det var så mycket vägarbeten.
Det är ljust när vi kommer till Dortmund kl 18,00 men mörkret faller snabbt, och innan vi har krånglat oss runt på alla parkeringar och hittat C2,
där husbilar ska stå har det hunnit bli mörkt. Mats hinner ta ett snabbt beslut att vi ska stå 3 nätter här, vi ska inte övernatta i Unna på fredag natt,
som vi tänkt från början. Det visade sig vara ett mycket klokt beslut! Så vi betalade de 32 Euro det kostade att stanna 3 nätter. Vakten säger att
det går bussar nästa morgon var 10:e minut, och att det är lätt att ta bussen och komplicerat att gå. Tur man har läst tyska några år, för det är inte
många som pratar engelska.

14 Oktober

Nästa morgon är det dags för service och däckbyte. Servicepersonalen vinkar och viftar för att vi ska skynda oss in i lokalen med bilen.
Vad det nu skulle vara så bråttom för... Däcken var inte på plats. Klockan 10 åker en person ut för att leta efter däcken som är spårlöst borta.
Vi hinner gå på långpromenad med hundarna och dricka flera koppar kaffe. Klockan 11,00 ger vi oss av mot Göteborg och färjan mot Kiel utan
nya däck, men färjor väntar som bekant inte om man inte kommer i tid.

Kl 18,00 är vi i hytten på båten och då väntar många timmars jobb med tvätt av 3 hundar som ska ställas ut i Dortmund.

13 Oktober

Vår bilresa mot Tyskland börjar vid 14 på tisdagen.
Först ska vi till Albins Husbilar i Köping för att åtgärda lite småfel, och få nya däck som vi blivit lovade till bilen. Ja det är ju den 13:e...
Mats ringer till Magnus kl 15,50 för att kontrollera att det är OK att vi övernattar på deras gård, och det är OK, de ska inte slå på larmet och
grinden är olåst så den är bara att öppna. Ja grinden är olåst, så långt stämmer det. Efter 10 minuter när vi söker efter ett eluttag,
hörs en högtalarröst som säger att vi är på Securitas bevakat område, de menar alltså att vi gör olovligt intrång! Bara några minuter
senare står 2 Securitas bilar och 1 polisbil utanför grindarna. Ojojoj, snart kommer en polisbil till, men den ger sig iväg igen, så farliga
var vi väl ändå inte. Men det tar vakter och polis minst en halvtimme att gå igenom gård och lokal innan de kan försäkra sig att vi inte
gjort något olovligt. Det är OK att vi stannar över natten, och vi får gå ut och natta hundarna :)

11 Oktober

Först på plats i Timrå Ridhus :)

Tur Madeleine och Oskar kom och hjälpte till med insläppet, för stundtals var det trångt i hallen.
Oskar behövdes för att stänga dörren som många öppnande men inte stängde, och det var riktigt kallt ute.
Soligt men frostgrader på morgonen.

Ilaysa och Jadore sitter i knä en stund.

Cottefolket borstar igen :)

10 Oktober

S borstar innan vi ska in i ringen i Nordichallen

27 September

Jadore på skogspromenad till Oljebergsudden

26 September

Äntligen lite sol efter många dagars regnande!

Sol och härliga höstfärger på promenad mot Oljebergsudden.
Vi tjejer får gå åt vårt eget håll då Ilaysa löper, andra veckan nu, så det är väl över nästa helg.

Men Lisen kan stubben också :)

Jadore kan det där med stenen nu, här är hon t o m  snabbare än Lisen :) och då är man snabb!

20 September

Satchmo, Åsas Colliekille och Lisen på Njurunda Brukshundklubb.

19 September

Lisen på kalas hos Oscar, i Madeleines och Oscars nya lägenhet.
Lisen kollar mysfaktorn bland kuddarna i kökssoffan :)

23 Augusti

Vilken Cottedag på Rasspecialen tillsammans med 7 andra raser på Täby Galopp!

Många fina BIS placeringar!

Semester 14 -23 Augusti vid Sommen och i Sörping

Jadore kopplar av efter all lek med Gittans 8 cottar

Shoppa kan vi Gittan och jag :)

Gittan har vansinnigt mycket blommor!

Grillning och firandet av segrar på kvällen

På Gittan och Thomas camping :)

Mats bjuder på god mat på restaurangen

en tur i skogen

Vovvarna träffar urkon vid Sommen

Underbart att vara fri efter en utställningshelg!

6 Augusti

Grattis på födelsedagen Messi! / Happy Birthday Messi!

Messi 5 år idag!

5 Juli Vännäs

Vi avslutar semestern där den började för 3 veckor sedan i Vännäs.
Vovvarna fick en härlig skogsrunda efter 2 dagars utställning i Luleå och Piteå.
Imorgon bär det av hemåt.

1 - 3 Juli Kukkolaforsen

Tillbaka till ett av våra smultronställen!

Våra cottar brukar "åka" båt när vi kommer till Kukkolaforsen!

Helt underbart att vara här igen

Mats badar, ett rejält dopp!

Jag badar i Kukkolaforsen, Torneå älv. Det är 18 grader i vattnet, och riktigt skönt
att doppa sig efter bad i varma tunnan och härlig bastu.