Hem Dagbok juli-dec 2011 Dagbok jan-juni 2011 Lisen Messi Dagbok Juli - Dec 2012

Saga

Dagbok Januari - Juni 2012

2012-06-09

Idag har vi kommit så här långt. Mats har målat 2 sidor av huset.

Altanen är grundad.

Mycket pyssel med målningen.

2012-06-08

Utbyggnaden började direkt vi kom hem från Frankrike, den 23 april.

Mats har satt upp Rikards tält för att måla bräder i

2012-06-07

Den 29 april 2011 flyttade vi in i vår lilla stuga vid havet och skogen.

Liten stuga och mycket skogstomt

Från början trodde jag att jag skulle tycka om skogstomten, lättskött!

Men pyttsan, vovvarna blev desto mer svårskötta, all skog och ljung fastnar i pälsen så fort de går ut...

Inte mycket till parkering, mest skog det med.

Björken gillade vi inte!!! Vi fick nog av björkar på Repslagarevägen,
 bara en massa löv att kratta, massor av jobb till ingen nytta. Så björken är borta, Saaben likaså.

Altanen var i alla fall mysig förra året!

2012-06-04

Valpkursavslutning för Cherie på Njurunda Brukshundklubb

Cherie har gått på valpkurs ända sedan hon kom hem från Frankrike, hemma en vecka, sedan startade hon kursen 12 veckor gammal. Hon har utvecklats enormt dessa veckor, och gjort det fantastiskt bra som minsta valp. Hon har tyckt att både fröknar och andra valpar har varit lite otäcka, men till slut hittade hon en bästis,

Johnny!

Oj vad kul med lite valpröj!

Tänk bara om de kunde släppa oss fria!

Helt otroligt att Cherie klarade examensproven så bra, när det var röj mellan varje moment! Men är det examensfest så är det!

I slutprovet för valparna ingick:

att klara Mattes nej, och Matte skulle klara att berömma när vovvarna klarade nejet

att gå fint i koppel

att kunna sitt och ligg

att kunna stanna kvar, sittande eller liggande

att kunna leka med Matte så länge Matte vill

att komma på inkallning (det viktigaste av allt)

Allt detta klarade Cherie galant på Brukshundklubbens plan med massor av störning endast 4,5 månader gammal!

Efter alla prov bjöd våra fröknar på hembakade rabarberpajer med vaniljsås, mums så gott det var!

Våra gulliga fröknar!

Cherie har varit imponerad av den andra coton valpen i fikarummet varje gång!

Lördag 26 Maj

Coton De Tuléars Årsmöte i Vallentuna efter utställningen

Nya styrelsen:
Susanne, Ewa, Johanna,
Gunilla, jag och Lena

Vi har prisutdelning till årets vinstrikaste cotoner efter årmötet.
Här har jag fått Lisens Rallylydnads- och lydnadsrosett.

Här är Messis Rosett för 3:e Bästa Utställningshane

Så här glada blev jag och Lena för Rosetterna för Bästa utställningshane (Zorro)
och Bästa utställningstik (Lisen)

Lördag den 19 Maj

3 söta tjejer, Cherie, Evita och Julia

Julia får en puss av Lisen

Lördag den 12 Maj

Madeleine och cottarna på vår vackra strand i Bergafjärden

Cherie, Saga, Madeleine, Messi och Lisen

Messi har täten

Det var meningen att Cherie skulle posera vid stocken, men med 2 rutinerade linslusar var det inte lätt att komma fram för en liten valp!

Nåja, till slut fick de lämna plats för Cherie!

Älskade lilla valp!

Söndag den 22 April

Hemma igen efter 430 mil i bilen och 120 på färja.

Ganska skönt i soffan efter 10 dagar i husbil

Cheri

Lördag den 21 April

Vi övernattade i Riddarhyttan där vi hittade så mycket blåbär och hallon i somras, för hemma låg snön decimeterdjup-

Fredag den 20 April

Vi klev upp kl 5.00 för att komma iväg kl 6.00 mot Kiel. Vi kom fram vid 12-tiden. Vi hade gott om tid att ta hand om hundarna, jag klippte klorna för första gången på Cheri. Hon var jätteduktig, låg alldeles stilla i min famn. Sen fordrade vi hundarna och lagade lite mat åt oss själva, innan vi turades om att gå upp och shoppa lite i Kiel. Det var skönt att vara framme i tid, för precis när jag kom tillbaka till husbilen började åskan gå och haglet bara vräkte ner och la en vit hinna över bilarna. Hemma i Sundsvall snöar det i dag.

Våra hundar klarar fortfarande resan jättebra, de är helt fantastiska båda två. Det märks att Véronique har gett sina valpar en bra start i livet. Cheri är så underbart snäll och lätthanterad, otroligt charmig. Hon tror nog att hon har flyttat till husbilen.

Torsdag den 19 April

En enda lång dag i bilen. Det var vackert i Moseldalen, men vi fortsatte småvägar norrut, och det var krokiga vägar. GPS:en la av, och det blev fullt dagsverke för mig att läsa kartan.

Vacker natur och vackra byggnader

Vinodlingar i alla sluttningar längs Moseldalen, ibland gick odlingarna nästan lodrätt upp i bergen.

Vi rastar vid Mosel

Vi övernattade i Bad Wünnerberg, en liten ställplats i byn. Tränade lite med Lisen så hon skulle få lite att göra, bilåkningen är ju inte så rolig. Men  hon klarar den fantastiskt bra, hon klagar aldrig, ligger bara vid mina fötter och sover. Lilla Cheri har också klarat resdagarna bra. Klagar lite grann ibland när hon måste sitta i buren, men ger sig efter några minuter. Idag har hon fått vara lös i bilen, så att det inte ska bli så långtråkiga dagar. Det blir inte mycket utevistelse, bara lite på någon rastplats och sedan på ställplatsen. Vi undviker gräs så mycket som möjligt, men lite kortklippt gräs behövs ju trots allt för att klara behoven.

Onsdag 18 April

Vi säger tack och farväl till Véronique och hennes gästfria familj

Nu lämnar vi Frankrike och övernattar i Moseldalen. Vi hittar en tysk vingård där vi provar vin hos den tyska vinodlaren som bara pratar tyska, tur vi kan lite tyska i alla fall. Både Cheri och Lisen var med på vinprovningen, för i Tyskland och Frankrike verkar man få ta med hundarna på de flesta ställena.

Tisdag 17 April

Det var ännu kallare denna natt, när vi klev upp vid 7-tiden var det frost i gräset, men skolen sken i alla fall. Det blev en lång dag i bilen, då vi körde fel och kom in på några slingrande skogs- och bergsvägar, istället för Loiredalen.

Inte Autobahn precis...

Framåt 18-tiden  var vi framme hos Véronique, som bor på ett underbart lantställe 18 mil söder om Paris med massor av hästar och hundar.

Cheri och hennes syster som ska stanna kvar på kenneln.

Mats låter sig charmas av de underbara valparna

Jag och Cheri framför ett välfyllt prisbord, många av pokalerna har vunnits av Cheris mamma.

Vi avslutar den långa dagen med en underbart god middag med familjen Places.
Lisen fick vänta på oss i husbilen som vi parkerat på deras stallbacke utanför huset.

Måndag 16 April

Det var otroligt kallt när vi vaknade på morgonen, 12,5 grader inne i husbilen, och 7,5 grader utomhus. Efter lite frukost begav vi oss ut på en promenad bland vinrankorna för att få upp värmen.

Vi provianterade lite till stundande bröllop innan vi styrde kosan mot Frankrike. Helt kul är det inte att köra på de franska motorvägarna. Bilisterna är hetsiga och det är mycket trafik nära storstäderna. Vid 14 tiden var vi äntligen framme där vi tänkt övernatta, på en liten vingård i Bergheim, några mil söder om Strassbourg.

Det var en fin ställplats för husbilar på Vingården i Bergheim

Frukträden blommar överallt, det är så vackert, synd bara att det är så kallt.

Bergheim

Påskpynt överallt i byn

En gammal fransk lag eller sedvänja sa att alla små butiker skulle hållas stängda på måndagar.
Här hittade vi i alla fall en öppen butik som höll öppet på måndag. Lisen fick också följa med in i butiken.

På kvällen åt vi på en restaurang, och Lisen var förstås också med in på restaurangen. Inga problem med hundar här heller.

Söndag den 15 April

Vi klev upp kl 7.00 och fortsatte söderut. Efter lite diskussioner med GPS:en tog vi vårt egna beslut om väg, och hamnade på en motorväg som övergick i en liten smal byväg, närmast att beskriva som en kostig. Men vi fick se vackra välmående tyska små byar. Det var en ganska tuff körning förbi Frankfurt am Mein, men GPS:en lotsade oss rätt i alla avfarter. Efter Frankfurt stannade vi för att laga mat på en parkering. Vis av erfarenhet fick Lisen bara kissa precis i kanten av asfalten, för det första som hände när vi stannade på första parkeringen i Tyskland var att jag fick se en fästing krypa i huvudet på Lisen, fastän vi preparerat med fästingmedel innan vi lämnade Sverige.

Nu ville vi in i det sydtyska vindistriktet, men det var inte helt lätt att hitta den gård vi sett ut. Plötsligt började Mats undra om vingårdarna var öppna på söndagar, då sa jag att det är dom, för bönder jobbar 7 dagar i veckan (gissa om jag fick rätt). Till slut stannade vi för att läsa lite byskyltar, vi stod utanför ett Gasthaus och ägaren kom ut och tittade på bilen, så Mats passade på att fråga efter vägen. Sen hittade vi ändå inte, men plötsligt får Mats se en karl stå och vinka uppe på en gård, där måste det ha varit sa han, för han vinkade åt oss, men kan ha vinkat åt oss frågade jag? Vi vände och körde upp på gården, och mycket riktigt han vinkade åt oss, för Gasthausägaren hade ringt och sagt att vi var på väg:) Omtänksamt tycker jag! Så vi stannade där, lite privat vinprovning av hans goda viner fick vi också. Vi frågade om hans öppettider, och det var mycket riktigt 7 dagar i veckan.

Säsongen gjorde att vi var alldeles ensamma på ställplatsen. Så det fanns plats att träna Lisen, vi tränade igenom lydnadsettan, huuu jag har ju anmält till tävling när vi kommer hem.

Lördag den 14 April

Vi sov stenhårt i hytten hela natten och vaknade utvilade kl 7,00. När man reser med hund är det inte att tänka på att sätta sig i restaurang och äta, utan det blir det man kan ta med till hytten. I går gick vi på en så kallad sockerdiet, ska inte gå inte gå in på det nu, men mackan och kaffet som Mats gick och köpte till frukost smakade väldigt gott. Färjan anlände kl 9.00 till Kiel. Vi beslutade oss för att köra autobahn för att milen skulle gå fort. Det visade sig vara att ett dåligt beslut när vi närmade oss Hannover. 8 mil före Hannover varnade GPS:en oss för en allvarlig olycka i Hannover och att vi skulle välja en annan väg. Vi var inte riktigt vakna på att det skulle bli ett så långt "staue". Vi kom 8 km på en timme innan vi äntligen kom till en avfart. Många småvägar och mycket kartläsning ledde oss så småningom till Bad Lippspringe, en riktig liten idyll! Man funderar på varför inte fler turistar i Tyskland, det är fantastiskt vackert!

Det var parker med blommor i hela byn.

Lisen och jag tar igen oss på lördag kväll.

Fredag den 13 April

Vi kliver upp kl 4.00, vi har sovit i husbilen, Madde och Hampus sover inne, för de ska bo hos oss när vi åker och hämtar Cheri. Det var otroligt kallt i bilen, frös hela natten, längtar till varmare breddgrader med husbilen. Messi satt i fönstret och tittade på oss när vi gav oss iväg kl 5.00, men Madde sa att så fort vi åkt gick han och la sig igen och sov till kl 9.00. Vi hade en lång dagsfärd, 76 mil till Göteborg. Färjan till Kiel lämnade hamnen kl 21,00. Lisen klarade resan genom Sverige och båtresan jättebra.

Lite kvällslektyr innan vi somnar

16-19 Mars

Barcelona

En helt underbar weekend i Barcelona. Rie bjöd hem mig, och vem kan säga nej till en resa till Barcelona? Rie och hennes familj bor i ett underbart hus utanför Barcelona, med en trädgård som är helt ypperlig för vita långhåriga bommullstussar. Vi ägnade lördagen åt hundar, mat och att prata. På söndagen begav vi oss till Catalonien på hundutställning. Rie hade med sig båda sina underbart vackra hanar Buffy och Dudu (Messis pappa). Kan bara inte låta bli att tycka mest om Dudu. Det var roligt att se att Messi liknar honom väldigt mycket, speciellt i ansiktet, de hade samma djupa blick, ögon som brunnar som man kan druckna i. Hoppas bara Messis päls blir lika härlig som Dudus. Vi kom rätt bra överens Buffy och jag med, jag visade honom i konkurrensen mot Dudu, men Dudu vann förstås och blev BIR. Båda hanarna skulle dock vara med i finalerna. Buffy blev Catalonian Champion 2011, och alla dessa champions gick en egen final där de fick championdiplom i form av en vacker tavla. Dudu placerade sig inte i gruppen, och det blev han lite bortskämd förra året, då han placerade sig bland de 20 bästa i grupp 9 i Spanien, med många fina grupp- och BIS-placeringar. Valparna hade också en speciell final. Alla BIR-valpar från alla grupper kom in i ringen, så också domarna från de olika grupperna. Så det blev en BIG-valp från varje grupp som gick vidare till final, alla BIG vinnande valpar fick priser i ringen, och de 4 placerade valparna fick förstås extra priser.

Jag, Dudu och Rie på hundutställning i Catalonien

Dudu (Messis pappa) färdigställd för show, Buffy i bakgrunden.

Mycket jobb innan killarna är färdiga

Inget är som väntans tider...

Buffy i Catalonian Champions final, har just fått sin fina champion tavla.

En proffis handler visade en Malteser (han gick bara att leja 1 år i taget).
Duktig var han, Maltesern blev BIG 1 och BIS 1.

9 Mars

Idag var det antagligen sista dagen vi gick på Myren. Det har varit jättelätt att gå på skaren.
Mats har skaffat en ny telefon med en rolig app, som mäter sträckan vi går. Men jag är inte alltid överens med denna förträffliga teknologi.
Första gången han mätte sträckan hade vi gått 6,5 km vilket inte allt vara relevant till kvällspromenaden på dryga 4 km.
Nästa dag kollade Mats av sträckan innan vi vände, 4,5 km, det blir 9 km och det kändes rätt, för promenaden tar ca 1,5 timme, vi stannar ibland för lite lydnadsövningar.

Vilka underbara vidder!

Längtar redan tillbaka, nu kommer vi inte att komma tillbaka hit förrän nästa vinter.

29 Februari

Babysim med lilla barnbarnet Julia

Vad roligt det var att bada med Julia, det var 21 år sedan jag var på Babysim senast, då var det med Madde.
Vi var mycket med Julias pappa John på babysim för 25 år sedan!

26 Februari

3 vovvar på en sten i Björköviken

På väg mot Rödbergen, viken heter Björköviken.
Ännu en härlig vinterdag med sol, och vi hittade en ny spännande väg i skogen vid havet.
I Björköviken tog skoterspåren slut, det var tur, för vi var helt slut innan vi kom hem igen.

25 Februari

Ännu en underbar vårvinterdag, med strålande solsken, som gjort för en promenad vid havet.

Evita och Lisen busar på skaren.

Lite blåsigt men underbart härligt när solen börja värma

Lilla Julia vaknar till en stund, annars sov hon mest hela promenaden

Bus, bus, bus...

Underbara hav, det blev ingen is att gå på i vinter, men det öppna havet är underbart att se,
 färgerna skiftar efter väderlek, och idag var havet strålande blått!

Husse skottade av altanen,

så att vi kunde sitta där och dricka kaffe efter promenaden för första gången i år!

24 Februari

Julia sitter alldeles själv i soffan!

18 Februari

Julia har varit på besök i helgen.

13 Februari

Idag kunde vi gå en helt ny väg över tjärnar och myrar,
jag har velat prova att den här vägen länge,
men först har isen varit för tunn och sedan kom det för mycket snö.
Men i helgen har skotrarna kört här så det var fina spår att gå i.
Solen sken, det kändes som på fjället så det blev en 2 timmars promenad.

Även om det fanns skoterspår att gå, så var man ju inte tvungen till det.

12 Februari

Vi kunde gå på isen visserligen alldeles vid strandkanten, men det är första gången som vi vågar oss ut i vinter.

11 Februari

I dag var det första dagen i år som solen värmde på promenaden, helt underbart!

Ta den om du kan, det är min mössa nu!
Take it if you can, it´s my cap now!

31 Januari

Grattis till Lisen som fyller 5 år idag!

Här är Lisen på semester för första gången sommaren 2007 i Nikkaloukta.

21 Januari

Vårt nya Hundspa!

Lisen lämnar inte min sida, bara för att jag sköter om Messi eller Evita.

Alla 3 får plats på bänken, kan behövas när de kommer in och är alldeles fulla med snö.

Evitas tur att bada och fönas!

Messi får inviga det nya hundbadkaret.
Så bekvämt det blev, jag behöver bara lyfta hundarna 2 gånger och är alldeles torr själv efter att de är badade.

Så här ser vårt specialbyggda Hundspa ut!

Så här såg badrummet ut innan vi byggde om det till Hundspa.
 Hundarna fick bada i ett babybadkar, det gick ju bra, men jag blev ganska blöt om fötterna.

14 Januari

Madde, Hampus och Saga sov över här, och vi passade på att ta en härlig
 vinterpromenad med alla hundar, innan de åkte tillbaka till Härnösand igen.

12 Januari

Grattis till

Madeleine som fyller 22 år!

11 januari

Lisen och De Niro, när Åsa och jag tränade hos Tina.
Härligt att vara inomhus när det inte går att träna ute.
Både Messi och Lisen var jätteduktiga fast vi haft ett långt träningsuppehåll nu.
Kanske blir det någon lydnadstävling i år med.

9 januari 2012

Nu är det måndag igen, alla helger är över, jul, nyår och trettondag. Vi har haft en annorlunda jul utan barn för första gången på 25 år. John och Madde firade jul och nyår hos sina respektives föräldrar i Stockholm. Vi firade lilla Julafton ett par dagar före Julafton.

Julia får sin livs första julklapp!

På julafton var vi hemma hos Mamma och Pappa, det var Saga med, hon var där hela julhelgen, då hon inte kunde följa med Madde till Stockholm.

Saga är bäst på att öppna julklappar, hips vips hade hon öppnat sitt paket, och 3 av 5 tuggben var spårlöst försvunna.

Julhelgen kändes som den var över på Annandagen när Dagmar hade härjat vilt under natten och ställt till stor oreda och strömavbrott i stora delar av länet. Vi var förstås drabbade av el- telefon- och bredbandsavbrott här ute på landet. Lisen och jag stack till stan, där fanns både el och vatten. Mats, Messi och Evita stannade hemma och eldade för att hålla värmen. Julafton för Patrik och Rikard med familjer kunde vi inte fira förrän på trettondagsafton.

Marnavägen, ett av Messis favoritträd har mött sitt öde.

Så  här ser det ut i skogen där Dagmar dragit fram.

Bergafjärdens havsbad

Vattnet har stigit som aldrig förr, det är nästan uppe vid husvagnarna på campingen.

Det har gått åt mycket värmeljus i julhelgen.